Робота журналістів під час надзвичайного стану: можливі обмеження

Уже починають запитувати про обмеження прав журналістів з огляду на можливе запровадження надзвичайного стану. Одразу скажу, що чіткої відповіді наперед, що і як буде, надати неможливо.

Закон про режим надзвичайного стану доволі рамковий, адже такий стан може бути запроваджено як відповідь на різні загрози (від спроб захоплення державної влади до пандемії). Тому під час його введення ухвалюється окремий закон, який має надати органам влади додаткові повноваження залежно від ситуації (ст. 13 закону про правовий режим надзвичайного стану).

Надзвичайний стан запроваджується указом Президента, який затверджується окремим законом, там і "визначаються межі додаткових повноважень для здійснення заходів, необхідних для якнайшвидшої нормалізації обстановки, відновлення конституційного правопорядку і законності, а також для ліквідації загрози безпеці громадян".

Медіа можуть стосуватися такі норми щодо потенційних обмежень, але "у зв’язку з масовими порушеннями громадського порядку" (ст. 18), тобто суто в тому разі, коли спалах пандемії / введення карантину закінчиться цими самими порушеннями громадського порядку і саме з цих мотивів буде запроваджено надзвичайний стан (що далеко не факт):

"У разі введення надзвичайного стану з підстав, зазначених у пунктах 2–7 частини другої статті 4 цього Закону, додатково можуть здійснюватися такі заходи:

6) заборона виготовлення і розповсюдження інформаційних матеріалів, що можуть дестабілізувати обстановку;

7) регулювання роботи цивільних теле- та радіоцентрів, заборона роботи аматорських радіопередавальних засобів та радіовипромінювальних пристроїв особистого і колективного користування;

8) особливі правила користування зв’язком та передачі інформації через комп’ютерні мережі".

Особливі правила для вебсайтів та регулювання роботи теле- і радіо, за ідеєю, мали б бути викладені в законі, який ухвалить Верховна Рада під час запровадження надзвичайного стану (або закон міститиме відсилання до їх тексту в указі Президента). Тут повноваження в Президента та ВРУ дійсно широкі.

Стаття 25, ч. 4 ЗУ "Про інформацію" передбачає:

"Після пред'явлення документа, що засвідчує його професійну належність, працівник засобу масової інформації має право збирати інформацію в районах стихійного лиха, катастроф, у місцях аварій, масових безпорядків, воєнних дій, крім випадків, передбачених законом". Але закон, який у разі чого ухвалить ВРУ, може обмежити журналістів у такому праві, адже, як бачимо, закон про інформацію відсилає до можливості його обмеження законом.

Загальний висновок: імовірність обмеження професійних прав журналістів навіть у разі введення надзвичайного стану наразі невелика.

Юрист ІМІ Роман Головенко